De cellosuites van Bach zijn waarschijnlijk omstreeks 1710 gecomponeerd, toen hij als dirigent werkzaam was in Köthen. Het zijn interessante werken: het lijkt wel alsof Bach heeft geprobeerd de rollen van viola da gamba en cello om te draaien. De viola da gamba was een veelsnarig strijkinstrument, waarop het spelen van dubbelgrepen en accoorden relatief eenvoudig was, en daarom werd het dan ook veel gebruikt als een soort universeel begeleidingsinstrument, zoals tegenwoordig de gitaar of de piano. Maar de sonates die Bach schreef voor de viola da gamba gebruiken met name een melodische lijn, alsof het een viool of cello was. Daarentegen gebruiken zijn cello suites zo ruimschoots dubbelgrepen en accoorden dat het ons onmiddelijk doet denken aan de viola da gamba van oude tijden.
Wat een uitdaging: stukken te schrijven voor de cello, waarin de cello niet alleen de melodie speelt, maar ook nog zichzelf begeleidt. En met zijn weergaloze genialiteit is Bach hier zodanig in geslaagd, dat nog vandaag de dag deze suites over de hele wereld gelden als de maatstaf van het kunnen van de cellist.
Wie is Neel Kok?
Neel Kok is een in Finland wonende nederlandse cellist. Hij begon als 9-jarige op de muziekschool van Deventer onder leiding van Maria Hol. Hij studeerde af aan de muziekacademie van Arnhem onder leiding van de belgische cellist Robert Dispa. Momenteel is hij leraar aan de muziekschool van Kuusamo, Finland, en bouwt en repareert thuis in zijn werkplaats violen en gitaren.